Een betaalbare toprestauratie van uw oldtimer, waarom kiezen kritische oldtimer liefhebbers voor H.A.S.
Wij zijn gevestigd op klein bedrijventerrein in de landelijke gemeente Kalmthout, enkele kilometers ten noorden van de Antwerpse grootstad, in een gebouw, dat als een hypermodern architectonisch kunstwerk al van ver zichtbaar is
“H.A.S. klinkt niet zo bekend in de oren, dat komt waarschijnlijk omdat 70 % van alle restauratiewerk bestemd is voor buitenlandse klanten.
Een verslaggever van de lokale krant heeft het volgende over ons geschreven:
Op een rijtje, wachtend op een onderhoud of nieuwe eigenaar: een blauwe Maserati Ghibli SS, daarnaast een gele Maserati Indy, een Jaguar MKII 3.4, een klassieke Ferrari 365 GT2+2, een Mercedes Pagode, alle vijf onberispelijk of in zeer goede staat! We draaien ons om en bewonderen het elegante silhouet van een jaguar XK150S, daarnaast nog een Jaguar, een E-type Cabriolet die blijkbaar wat extra PK’s heeft gekregen. Lopen we door zien we een vooroorlogse Rolls Royce Mercedes 290 Pulman en wel 2 Mercedessen 300 SL met daarachter … we tellen 1 , 2, 3, 4 Porsche’s van het type 356! Ondertussen horen we de vertrouwde sound van een 911 die de parking opdraait.
Op een foldertje van de zaak staat een laurierkrans met daarin het getal 25.
“Hoelang we nu al actief zijn? Toch ongeveer zo’n 40 jaar.”, begint Erwin Huybrechts. “Al sinds mijn 17de restaureer ik auto’s.
Het is nu 12 jaar geleden dat we dit pand betrokken hebben, ideaal om klanten te ontvangen.
We mogen dan wel met oude auto’s bezig zijn, ik hou het graag proper en overzichtelijk.” Al slenterend door het atelier doet Erwin zijn verhaal. “Begrijp me niet verkeerd, na 40 jaar hebben we toch al wat watertjes doorzwommen, maar deze exotische Italiaanse sportwagens en vooroorlogse Rolls Royce, daar is vakkennis en concentratie voor nodig en eerlijkheid doet me bekennen dat we soms heel blij zijn wanneer we een relatief eenvoudige Porsche of Mercedes mogen doen.
Aan zo’n auto kan je tenminste goed doorwerken, aan zo’n Rolls kan je hooguit enkele uren per dag sleutelen, het vraagt veel energie, concentratie en engelengeduld.
” Welke auto’s allemaal de revue zijn gepasseerd, heb je even tijd?”, grapt onze sympathieke gids. “Alles is destijds begonnen met een Alfa Romeo Giulia SS, dan volgde een Alfa Romeo Montreal (waarmee ik samen met Teddy Pilette enkele testrondes op circuit Zolder heb gereden), dan had ik een opgevoerde E-type Cabriolet 4,5 liter waarmee ik de allereerste Classic Coupe des Alpes heb gereden, een Shelby Mustang 350 GT, een Mini Cooper S, een Lister Knobbly Chevrolet (1 van 4) en 4 echte cobra’s 289 heb ik gedaan (1 hiervan was een auto uit de renstal van Caroll Shelby, de auto met de rode streep), een Aston Martin DB3 (de auto van Sir David Brown), een jaguar E-type Lindner Reconstructie Full Aluminium (Lindner was de Duitse Jaguarinvoerder en bouwde destijds een E-type waarop wij de onze hebben gebaseerd).
Maar ook een tal van Porsche’s: een 356A Cabriolet, een BT5, BT6 …. En nu rij ik dagelijks met een 911 Carrera Cabriolet. “Schitterende wagens zijn het!”.
Ondertussen staan we bij de spuitcabine en omringd door een 190 SL/ 300 SL / 220 A Cabrio.
Erwin gaat verder. “De oude Porsche of Mercedes heeft voor mij geen geheimen meer. Je weet waaraan je begint, het is een leuke auto en hiermee zijn we altijd zeker een mooi resultaat te kunnen afleveren, een deelrestauratie of een volledige restauratie, we doen het. Zoals u ziet hebben we een voorbereidingszone , een spuitcabine …. noem het op.
Een groot deel van onze tijd gaat momenteel naar het ombouwen van standaard 911 naar RS of RSR voor één van onze betere Antwerpse klanten (waarbij we polyester deuren en wielkasten aanbrengen om het geheel te verlichten en verbreden).
We zijn momenteel ook bezig met een ‘bare-metal-respray’ voor een 356C Coupé, wat u hier ziet is een 356B Coupé die op vraag van de klant wordt omgebouwd naar rallylook, hij zocht iets om wekelijks mee te kunnen rijden. Op de brug ziet u een BT6 hardtop Soudé die wordt omgebouwd naar cabriolet.
Geen gemakkelijke klus aangezien het raamkader volledig moet hermaakt worden in zo’n BT6, een BT5 zou eenvoudiger zijn geweest.” Wat verder staat een ietwat jongere Porsche. We vragen wat hiermee de bedoeling is. “De eigenaar van deze 944 wenste kostte wat kost dat we z’n dierbare bezit opnieuw in oorspronkelijke staat afleveren nadat de Porsche 2 jaar buiten onder een boom heeft gestaan … de meest bizarre verhalen hoor je hier!”
Hier ziet U een Mercedes 190 “Miesen” Kombi (bouwj 1960) zeer zeldzaam. Vandaar dat het moeite loont hem te demonteren en restaureren.
Een moderne Porsche in een oldtimergarage, vraag ik me af? Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar zijn auto’s alleen maar toevertrouwd aan Erwin en zijn crew. Alleen hier en nergens anders, klinkt hij zelfverzekerd, en maakt terloops een afspraak voor een klein onderhoud. Ik wil hem graag geloven.
Beter kunnen wij het zelf niet weergeven,
Bent u ook een perfectionist en wilt u uw oldtimer laten verwennen of helemaal opnieuw laten restaureren, u bent altijd welkom, misschien tot spoedig…..
Het H.A.S. Team.